مقايسه دو سوبر فون اكسبريا زد واچ تي سي وان
تكنولوژي
اشنايي با دنيا
درباره وبلاگ


سلاممهمان گرامي
آخرین مطالب
نويسندگان
دو شنبه 28 / 2 / 1392برچسب:, :: 15:24 :: نويسنده : darush

z-vs-one-cover]

از آنجایی که عادت ندارم در مقاله‌های مقایسه‌ای خیلی مقدمه به هم ببافم که این کمپانی فلان کرد و آن شرکت بهمان، پس به سراغ ترتیب دادن یک نبرد خونین بین دو پرچم‌دار فعلی بازار تلفن‌های همراه می‌رویم. سونی اکسپریا زد و اچ‌تی‌سی وان، دو قهرمان ما در این نبرد سهمگین هستند که پیش از این بررسی تخصصی آن‌ها را در وب‌سایت (که هر کدام نخستین بررسی تخصصی در کشورمان بودند) حتما خوانده‌اید (اگر هم نخوانده‌اید، به عنوان واحد پیش نیاز برای خواندن این مقاله، حتما آن‌ها را پاس کنید!).
حال ما این دو مدعی را رو به روی یکدیگر قرار داده‌ایم تا در مراحل مختلف به پیکاری سالم با یکدیگر بپردازند (مگر قرار نبود خونین باشه؟!). در انتهای هر مرحله نیز یک نظر سنجی گذاشته‌ایم تا شما تعیین کنید که کدام مبارز توانسته راند نبرد را به سود خود به پایان رسانده و حریفش را ناک اوت کند! به طور قطع طرفداران متعصب هر مدل، بدون توجه به نتیجه واقعی کلید برتری را به نفع حریف خود می‌فشارند. افرادی که اکسپریا زد را به کنایه، مانند قایق (به دلیل ضد آب بودن) و اچ‌تی‌سی وان را به مقلد (به جهت گوشی آلومینیومی) تشبیه می‌سازند. اما از شما می‌خواهیم که به آنی رای دهید که واقعا احساس می‌کنید حقش برتر بودن است! ما نیز سعی داریم تا با کلمات خود، شما را در این امر مهم یاری رسانیم.

راند اول: طراحی
نخستین چیزی که در هنگام دیدن یک گوشی با آن برخورد می‌کنید، ظاهر آن است. سپس جنس بدنه و وزن آن خودنمایی می‌کند و پس از مدت کوتاهی سر و کله زدن، خوش دستی و استحکام آن برایتان مهم می‌شود.
طراحی و ظاهر یک گوشی را بایستی سلیقه‌ای‌ترین بخش دانست و از شانس بد ما، گوشی‌ها انقدر در ظاهر و جنس بدنه متفاوت هستند که انگار داریم یک هواپیمای کنکورد را با زیر دریایی اتمی مقایسه می‌کنیم! (کدوم بهتره؟!) سونی یک گوشی شیشه‌ای، مستحکم با طراحی‌ای که رده‌ای از اکسپریاهای قبلی را در آن می‌بینیم تولید کرده و از آن طرف اچ‌تی‌سی یک مدل شیک، فلزی و متفاوت را ساخته که می‌توان شخصیت را در آن دید (عجب قهرمان جنتلمنی!). دوست ندارم در این بخش نظر شخصی‌ام را دخیل کنم (اگرچه هر دو را واقعا دوست دارم) و کار قضاوت را به چشمان تیز بین شما می‌سپارم و فقط به همراه دوست خوبمان یعنی Canon 550D چند عکس از زوایایی مختلف این دو زیبا روی برای شما می‌گیریم، تا بلکه کار قضاوت را برایتان ساده‌تر کرده باشیم.

xperia-z htc-one back-of-them bottom together z-and-one-beside

به نظر شما کدام مبارز زیباتر است؟!
 

راند دوم: کلیدها و پورت‌ها
در این راند بازی کمی متفاوت می‌شود! چهره اکسپریا زد کمی مصمم‌تر به نظر می‌رسد و در مقابل اچ‌تی‌سی وان، با اضطراب پای به میدان گذاشته است! هر دو مبارز از دو کلید استفاده می‌کنند، یکی پاور (که وظیفه قفل نمایشگر را نیز بر عهده دارد) و دیگری کلید یک‌پارچه صدا که در هر دو مدل عملکرد مطلوبی دارد. اما تفاوت اصلی برای پاور است که استفاده بسیاری دارد. سونی با هوشمندی و با توجه به ابعاد بزرگ نمایشگر، آن را در میانه‌های سمت راست کار گذاشته که اندازه مناسب و واکنش پذیری عالی، سبب می‌شود هیچ نقصی را در این بخش مشاهده نکنید. اما برای وان چی؟! این کلید در بخش بالایی و سمت چپ کار گذاشته شده و از آنجایی که بدنه ساختاری لیز (با توجه به فلزی بودن) و نمایشگری بزرگ دارد، سبب می‌شود تا اندازه دستان شما نسبت معکوس با افتادن گوشی داشته باشد! یعنی هر چه دستانتان کوچک‌تر باشد، احتمال اینکه گوشی بر اثر جای نا مناسب کلید از دست شما لیز بخورد و پهن زمین شود، بیشتر خواهد بود!
در تعداد پورت‌ها سونی یک قدم جلوتر ایستاده (اگر محل اتصال داک را هم نا دیده بگیریم)، هر دو اسلات سیم کارت دارند، خروجی میکرو یو اس بی و جک استاندارد 3.5 میلی‌متری. اما این اکسپریا زد است که محل ورودی کارت حافظه را نیز تعبیه کرده و اچ‌تی‌سی وان ترجیح داده که حافظه داخلی‌اش را با ۳۲ گیگابایت (نسخه ۶۴ نیز دارد) بیشتر نگاه دارد. البته پورت‌های سونی با روکش‌های محکمی محافظت می‌شوند (به دلیل ضد آب بودن گوشی) و برای اچ‌تی‌سی بدون هیچ درپوشی به امان خدا رها شده‌اند (مستعد ورود گرد و غبار هستند).

ports حال شما تصمیم بگیرید، در این مرحله عملکرد کدام سازنده بهتر بوده است؟!

به نظر شما، برنده این بخش کیست؟!

راند سوم: نمایشگر
یکی از مراحل بسیار مهم مبارزه، همین بخش نمایشگرهاست. هر دو گوشی جزو نخستین مدل‌های مجهز به وضوح تصویر فول اچ‌دی هستند و هر کدام ادعای زیادی در کیفیت بالای خود دارند. البته ابعاد اکسپریا زد 0.3 اینچ بزرگ‌تر است (۵ در مقابل 4.7) و چگالی نمایشگر آن ۴۴۱ پیکسل در هر اینچ است (برای وان ۴۶۹ پیکسل در اینچ) اما از آنجایی که این حد چگالی بالاتر از آنی است که چشمان ما قادر به تشخیص باشد، پس می‌توان ابعاد بزرگ‌تر را بر چگالی بیشتر ترجیح داد.
سونی از نسخه دوم موتور براویا در مبارز رویایی خود بهره گرفته و از آن طرف اچ‌تی‌سی، از Super LCD 3 استفاده کرده است. شاید بحث کیفیت در تئوری خیلی جالب نباشد و برای همین دست هر دو مبارز را گرفتیم و در جلوی دوربین گذاشتیم. عکس‌های مختلفی بر روی آن‌ها پخش کردیم و از آنجایی که قرار است قاضی ما شما باشید، برایتان به نمایش گذاشتیم. پس ببینید و بگویید کدام را بهتر می‌دانید؟! (گوشی سمت راست اچ‌تی‌سی وان و سمت چپ اکسپریا زد است)

dis4 dis3 dis2 dis1 dis6

به نظر شما کدام مبارز، نمایشگر جذاب‌تری دارد؟!

راند چهارم: مالتی مدیا
وقتی که شما یک گوشی با نمایشگر فول اچ‌دی دارید، احتمالا تماشای فیلم و کلیپ بر روی آن (به خصوص اگر آن‌ها هم فول اچ‌دی باشند) بسیار لذت بخش خواهد بود. برای اینکه بفهمیم عملکرد مبارزان ما در نشان دادن تصاویر با کیفیت چگونه است، ابتدا یک پلیر قدرتمند به نام MX Player به همراه تمام کدک‌های موجود را بر روی آن‌ها ریختم (که هیچ بهانه‌ای دست مبارزان نباشد) و سپس انیمیشن جذاب ماجراجویی‌های تین تین (ساخته اسپیلبرگ) و یک کلیپ با کیفیت را بر روی آن‌ها کپی کردم (هر دو هم آخر فول اچ‌دی). سپس یک کلیپ اچ‌دی و چند آهنگ را بر روی مبارزان ریخته و یک هدفون را هم برای تست کیفیت پخش موسیقی بر روی آن‌ها کنار گذاشتم و هر دو را دعوت به حضور بر روی رینگ مسابقه کردم (برای آنکه بی‌طرفی کاملا رعایت بشه، از هدفون‌های سامسونگ استفاده کردم).
نفس‌هاتون را در سینه حبس کردید؟ پس شروع می‌کنیم، یک، دو، سه!
ابتدا به سراغ کلیپ‌های اچ‌دی رفتم. از نظر کیفیت پخش، روانی ویدیو و نداشتن لگ، هر دو گوشی عالی بودند. البته نمایشگر سونی کمی تصاویر را به سمت آبی می‌برد (فکر کنم استقلالی باشه!) و تصاویر وان طبیعی‌تر به نظر می‌رسید.

clip-1

اما آیا همه چیز در دیدن یک کلیپ، تصویر آن است؟! خیر، صدا هم نقشی کلیدی دارد که در این بخش اچ‌تی‌سی وان به کمک اسپیکرهای استریو beatsaudio یک سر و گردن (شاید هم یک نیم تنه!) بالاتر از اکسپریا زد می‌ایستد. صدا به قدری شفاف و بلند است که نیازی به بلندگوی خارجی ندارید اما مبارز سونی به دلیل آنکه خواسته غواص خوبی باشد، برای داشتن بلندگوهای توانمند در طراحی دچار محدودیت‌هایی بوده و به همین دلیل می‌توان آن‌ها را با یکدیگر غیر قابل قیاس دانست. به سراغ کلیپ دوم رفتم که این یکی فول اچ‌دی بود. در اینجا رنگ‌ها شادتر و روشنایی کلیپ بالاتر بود و اکسپریا زد در صحنه‌های روشن، کنتراست بهتری از خود نشان می‌داد اما همچنان بر روی رنگ‌های مشکی، علاقه به کشاندن توناژ آبی داشت و ظاهرا این امر برای گوشی کاملا عادی است! وان در کل همه چیز را با کیفیتی خوب و طبیعی به نمایش گذاشت و بی‌تعارف بخواهم بگویم، عملکردش را بیشتر پسندیدم!

clip-2

آخرین فایل تصویری هم مربوط به انیمیشن تین تین بود، همچون قبل همه چیز عالی به نظر می‌رسید و حتی زیر نویس هم به نمایش در می‌آمد، اما یک ایراد بزرگ برای هر دو گوشی وجود داشت و آن عدم وجود صدا بود. البته از آنجایی که این مورد در هر دو مبارز مشاهده شد، پس تقصیر را یا باید به گردن پخش کننده و یا سیستم عامل بیندازیم و مبارزان خودمان را تبرئه کنیم!

tin-tin

از آنجایی که اکسپریا زد در بخش صدای اسپیکرها کاملا قافیه را به وان باخته بود، عزم خودش را جزم کرد که در بخش صدای هدفون عملکردی عالی داشته باشد. یک آهنگ دوپس دوپس! بر روی گوشی‌ها گذاشتم و نوبتی به هنرنمایی هر کدام گوش فرا دادم. ابتدا به سراغ محصول سونی رفتم که با کمک واکمن قصد انتقام گیری داشت. صدای پخش موسیقی همان طور که می‌شد حدس زد خوب بود، باس مناسب با عمق صدای مطلوب. سپس به سراغ وان رفتم که به همراه beatsaudio، برای اکسپریا زد خط و نشان می‌کشید. در اینجا هم کیفیت صدا عالی بود و اندازه بلندی آن به قدری زیاد بود که مجبور شدم دو سطح از آن را بکاهم! چندین بار هدفون را جابجا کردم اما تفاوت آن چنان مشهودی را ندیدم که بخواهم با قدرت یکی را برتر اعلام کنم، اگرچه وان بلندی بیشتری داشت و احساس کردم میزان باس آن نیز بالاتر است، اما این موارد را با تنظیم اکولایزر می‌شود تغییر داد و باید به هر دو مبارز در این بخش نمره قبولی را اعطا کنیم.

به نظر شما کدام گوشی، در پخش مالتی مدیا بهتر عمل می‌کند؟!

راند پنجم: سخت افزار
اگر بررسی‌های این دو گوشی را پیش از این خوانده باشید (همان پیش نیازها)، باید خودتان حدس بزنید که برنده این رقابت کدام گوشی خواهد بود. سونی را شاید بتوان در این بخش کمی ملامت کرد چرا که اکثر سازندگان برای پرچم‌داران سال ۲۰۱۳ از چیپست‌های بالاتر از Snapdragon S4 Pro استفاده می‌کنند و اچ‌تی‌سی وان هم با تجهیز به Snapdragon 600‌ که فرکانس کاری هر هسته آن 1.7 گیگا هرتز است (برای اکسپریا زد 1.5 گیگاهرتز)، رسما بازی را پیش از شروع برده است! البته واحدهای گرافیکی هر دو مبارز Adreno 320 بوده و از دو گیگا بایت رم هم استفاده می‌کنند تا فقط شاهد نبرد پردازنده‌ها نباشیم. در نمودارهای زیر، قدرت بخش‌های مختلف مبارزان را به چالش کشیده‌ایم که دیگر اندازه خود نمودارها، به خوبی نشان می‌دهد کدام مبارز این راند را می‌تواند به نفع خود به پایان برساند!

cpu graphic io memory smart benchPi

به نظر شما کدام قهرمان، قدرت بیشتری دارد؟!

راند ششم: دوربین
این بخش، از آن قسمت‌های چالش بر انگیز است، چرا که اچ‌تی‌سی با معرفی اولترا پیکسل، رسما جنگ جدیدی را در دنیای دوربین‌های موبایل آغاز کرده و بحث‌های زیادی درباره اینکه تعداد پیکسل مهم‌تر است یا اندازه آن، به راه انداخته که سبب گردیده یکی از راندهای نفس گیر ما شکل بگیرد.

cameras

درباره نحوه کارکرد اولترا پیکسل به تفصیل در مقاله بررسی اچ‌تی‌سی وان توضیح دادیم و حال می‌خواهیم ببینیم که ۴ مگاپیکسل وان با اندازه‌های ۳ برابر بهتر عمل می‌کنند یا ۱۳ مگاپیکسل اکسپریا زد! هیچ چیز هم بهتر از آزمون عملی و در شرایط یکسان نیست، پس بگذارید در عمل توانایی دوربین‌ها را به چالش بکشیم و خود شما قضاوت کنید که کدام مبارز بهتر عمل خواهد کرد.

pic3

این عکس در اتاق نیمه تاریک گرفته شده است

pic4

این تصویر در فضای نسبتا تاریک گرفته شده است

pic6

دقت داشته باشید که با بزرگنمایی عکس، مگاپیکسل بالاتر تاثیر زیادی خواهد داشت

pic1 pic2 pic5

چطور بود؟! اما این بخش هنوز به پایان نرسیده و باید مرحله‌ای را به دوربین فیلم‌برداری اختصاص دهیم. از آنجایی که سرعت اینترنت در کشور ما خیلی بالاست و هیچ محدودیتی برای آپلود و دانلود وجود ندارد (افعال معکوس)، برای همین مجبورید به حرف‌های ما اعتماد کرده و سپس رای بدهید.
برای اینکه همه چیز عادلانه به نظر بیاید، هر دو گوشی را هم زمان به دست گرفته و مشغول فیلم‌برداری شدم. در محیط روشن و تاریک، آرام و شلوغ و خلاصه به در و دیوار خودم را زدم که بفهمم کدام یک بهتر فیلم می‌گیرد. در حدود ۲ دقیقه و ۲۰ ثانیه به صورت هم زمان با مبارزان خود که این بار هنرمند شده بودند مشغول شدم، حجم کلیپ‌ها خیلی نزدیک بود، برای اکسپریا ۲۹۴ و وان ۲۹۶ مگابایت. تصاویر را چندین بار بر روی نمایشگر پخش و به تمام جزئیات دقیق شدم. در اینجا بر خلاف حالت عکاسی، تعداد پیکسل‌ها دیگر برابر بود و اگر قرار بر اندازه بزرگ‌تر هر پیکسل باشد، قاعدتا باید عملکرد وان نیز بهتر باشد، نکته‌ای که در تصاویر نیز به وضوح مشهود بود. در واقع باید بگویم عملکرد اکسپریا زد در گرفتن فیلم خوب است اما کاری که وان انجام می‌دهد عالی است! جزئیات بسیار خوب و دقیق گرفته می‌شود و شفافیت تصویر کاملا بر اکسپریا زد می‌چربد! با کم کردن نور، میزان نویز وارد شده به تصویر محصول سونی خیلی بیشتر از مبارز اچ‌تی‌سی است و در واقع این مورد، نظریه برتری داشتن اندازه پیکسل بر تعداد آن (به خصوص در زمان فیلم‌برداری) را به درستی اثبات می‌کند. البته وان کمی در نور پایین دچار افت فریم می‌شد، موردی که احساس می‌کنم ایراد سخت افزاری نبود و با آپدیت برطرف خواهد شد (باید توجه داشته باشیم که گوشی مورد بررسی، نسخه نهایی آن نیست!).
صدا در هر دو مبارز با کیفیت بالا ضبط می‌شد و اگر بخواهید به گوش‌های من اطمینان کنید، باید بگویم مبارز اچ‌تی‌سی کمی در ضبط صداها و خبرچینی بهتر عمل می‌کند!

به نظر شما کدام گوشی، عکاس و فیلم‌بردار ماهرتری است؟

راند هفتم: باتری
اگر به تئوری بخواهیم متوسل شویم، اعداد میلی آمپر باتری‌ها خیلی تفاوت ندارند. اچ‌تی‌سی وان از یک نمونه ۲۳۰۰ میلی آمپری و اکسپریا زد از ۲۳۳۰ میلی آمپری بهره می‌گیرند. البته سونی ادعای زیادی بر روی قابلیت Stamina Mode خود دارد که بیشترین تاثیرش در طولانی کردن زمان استندبای گوشی است و از آنجایی که ما یک هفته نمی‌توانستیم مبارزان را در یک گوشه رها کرده و سپس ببینیم در طول این مدت چه کرده‌اند، پس امکان مقایسه دقیق در این بخش نیست. اما برای آنکه متوجه شویم چه عملکردی در هنگام روشن بودن دارند، آن‌ها را ابتدا تا خرخره شارژ کردم! سپس به طور هم زمان کلیپ‌هایی را بر روی گوشی‌ها پخش نموده و به انتظار نشستم! نور نمایشگر بر روی ۷۰ درصد تنظیم شده و صدا تا نیمه بود. تا یک ساعت کامل مبارزان را در این حالت عذاب آور نگاه داشته و سپس به درصد باتری‌ها نگریستم. اکسپریا زد عدد ۸۶ و اچ‌تی‌سی وان ۸۸ درصد را نشان می‌داد. البته با توجه به ابعاد کمی بزرگ‌تر نمایشگر گوشی سونی، باید این حق را به آن داد که کمی پرخوری کرده باشد!
واقعیت اینجاست که پخش ویدیو تنها یکی از گزینه‌های بررسی باتری‌هاست و مواردی چون زمان مکالمه و یا گشت و گذار در اینترنت نیز از فاکتورهای اصلی هستند. از آنجایی هم که انقدر بی‌کار نبودیم تا چند ساعت پشت سر هم مشغول مکالمه بشویم (پولش رو هم نداشتیم!)، پس برای بررسی این بخش، دست به دامان کسانی شدیم که این کار را انجام داده‌اند و از نتایج تست سایت جی‌اس‌ام آرنا استفاده کردیم که دو تصویر زیر، دسترنج این عزیزان است. همین جا از آن‌ها از ط‌رف آی‌تی‌رسان تشکر می‌کنم! (از اونجایی که آن‌ها هم خیلی خوب فارسی می‌فهمند، گفتند: قابل شما رو نداشت!)

z-battery one-battery

به نظر شما استقامت کدام مبارز بالاتر است؟!

راند هشتم: سایر امکانات
شاید بگویید عجب راند مسخره‌ای! آخر سایر امکانات هم شد محلی برای مبارزه؟! واقعیت این است که خودمان هم این مورد را قبول داریم اما خب نمی‌شود برای برخی از قسمت‌ها یک نبرد جداگانه در نظر گرفت. مثلا بگوییم: میزان حافظه داخلی، و بعد دو تا عدد بیاوریم و تمام!! خب اینکه مسخره‌تر می‌شد! پس بهتر است در اینجا هم با ما باشید و نظر خودتان را بگویید.
هر دو گوشی امکانات کامل ارتباطی دارند. از نسخه ۴ بلوتوث استفاده می‌کنند، شبکه نسل چهارم را نیز پشتیبانی کرده (به ما ایرانی‌ها چه!) و نسخه 4.1.2 اندروید به صورت پیش فرض بر روی آن‌ها نصب شده که هر دو قابلیت ارتقا را نیز دارند.
تا اینجا همه چیز تقریبا برابر به نظر می‌رسد. وان کارت حافظه نمی‌خورد اما در دو مدل ۳۲ و ۶۴ گیگابایت عرضه خواهد شد و از سوی دیگر اکسپریا زد فقط در یک مدل ۱۶ گیگابایت موجود بوده اما به جایش از کارت حافظه جانبی نیز پشتیبانی می‌کند.
دوربین‌های جلویی برای زد 2.2 و برای وان 2.1 مگاپیکسل با توانایی فیلم‌برداری فول اچ‌دی هستند. بر روی نمایشگرها از شیشه‌های ضد خش بسیار مستحکم استفاده شده و سرعت اتصال به اینترنت نیز سر به فلک می‌کشد!
پس کدام گوشی را می‌توان برتر دانست؟! در شرایطی که مبارزان داشتند امکانات خود را نوبتی به رخ یکدیگر می‌کشیدند، اکسپریا زد حرفی زد که وان در مقابلش هیچ چیزی نتوانست بگوید! پشتیبانی از استاندارد IP57 که سبب می‌شود محصول سونی به راحتی نیم ساعت و در عمق یک متری آب شنا بکند و آفتاب بگیرد! همچنین استحکام بیشتر و مقاومت بالا در برابر گرد و غبار نیز از دیگر ویژگی‌های ممتاز اکسپریا زد است که وان سخن خاصی در مقابلش نتوانست بیان کند. فقط زیر لب به آهستگی زمزمه کرد: حداقل اثر انگشت دیگران انقدر راحت که بر روی تو باقی می‌مونه، روی من نخواهد بود! گوشی هر جایی…!! اکسپریا زد خواست جواب تندی بدهد که دیگر ما وارد عمل شدیم و برای آنکه مقاله برای همه قابل خواندن باشد این بحث را پایان دادیم! دیگر خودتان قضاوت کنید که در این بخش، کدام مبارز عملکرد بهتری داشته است.

به نظر شما امکانات جانبی کدام گوشی مناسب‌تر است؟

و مبارزان به خانه خود بر می‌گردند…
در اینکه هر دو گوشی، مبارزان بسیار خوب و سر سختی هستند هیچ شکی نیست. قدرت بالا، طراحی شیک و امکانات عالی از ویژگی‌های هر دو موبایل داستان ماست. البته می‌شد بخش‌های دیگری همچون ظاهر اینترفیس را نیز به مبارزه گذاشت اما از آنجایی که این قسمت خیلی دیگر سلیقه‌ای می‌شد، از انجامش صرف‌نظر کردیم (در دل خودتون به آن بخش هم امتیاز دهید!).
قیمت هم یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم است اما مبارز اچ‌تی‌سی هنوز به صورت رسمی وارد بازار نشده ولی با توجه به سابقه این کمپانی و قیمت‌های اعلام شده، می‌توان حدس زد که وان، قیمت نامبر وان‌تری خواهد داشت! (یعنی گران‌تر است) و خب این موضوع می‌تواند کمی کفه ترازو را برای خرید، نسبت به مبارز سونی سنگین‌تر کند.

z-on-one

حال با توجه به تمام موارد بالا و نبردهایی که این دو با یکدیگر انجام دادند، شما کدام مدل را شایسته برتری در این مبارزه فول‌ها می‌دانید؟!

به نظر شما کدام مبارز، قهرمان واقعی است؟

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 57
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 61
بازدید ماه : 61
بازدید کل : 101201
تعداد مطالب : 62
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1